شهید دانشجو مهدی (بهروز) فلاحت پور
نام پدر : منصور
تاريخ تولد: 1 اردیبهشت 1343
محل تولد: تهران
رشته تحصيلي: سینما
نام دانشگاه : تهران
تاريخ شهادت : 29 اردیبهشت 1371
محل شهادت: مرز لبنان
عملیات :
زندگينامه شهيد
شهید مهدي (بهروز) فلاحت پور، متولد سال 1343، فعاليت خود را در زمينه فيلمبرداري از اوايل سال 1364 آغاز كرد؛ زماني كه گروهي از بسيجيان لشكر 27 محمد رسول الله در جبهه جنوب تصميم گرفتند واحدي ايجاد كنند كه اعضاي آن، همراه با گردان هاي خط شكن، در شب عمليات در رزم شركت كرده و تصاوير وقايع روي داده در ساعات اوليه عمليات را ثبت كنند.
فلاحت پور پس از طي دوره هاي فشرده آموزش فيلمبرداري در مقر نجف، اولين كارهايش در زمينه فيلمبرداري را مقارن با عمليات كربلاي يك و آزادسازي شهر مهران آغاز كرد. فيلمبرداري با دوربين هاي سوپر هشت و بدون صدا، اين شيوه كار تا بعدها و در عملياتي نظير كربلاي پنج و هشت نيز ادامه يافت.
تابستان 1365، فلاحت پور ضمن شركت در كلاس هاي آموزش بيان تصويري كه از سوي گروه روايت فتح بر پا شده بود، با شهيد آويني آشنا شد. اين آشنايي زمينه را براي همكاري با گروه روايت فتح و نيز شخص شهيد آويني در مقام كارگردان و مونتور فيلم هاي روايت فتح فراهم ساخت.
اپيزود پاياني مستند «گلستان آتش» به همراه مجموعه سه قسمتي «دسته ايمان» حاصل اين همكاري بود. بعد از پايان جنگ كه شهيد آويني فعاليت خويش را متوجه بررسي تاثيرات ناشي از انقلاب اسلامي در ديگر كشورها كرد، فلاحت پور كه به تازگي در رشته سينماي دانشگاه هنر پذيرفته شده بود، يكي از فيلمبرداران فعال روايت فتح بود.
ماحصل تلاش هاي او در اين دوره مجموعه «با من سخن بگو دوكوهه» با موضوع دفاع مقدس و فيلمبرداري قسمت هايي از مجموعه «سراب» بود.
بعد از اتمام جنگ به ادامه تحصیل روی آورد و در رشته سینما در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد و فعالیتهای خودش را در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، روایت فتح، گروه تلویزیونی جهاد، صدا و سیما ادامه داد.
در ارديبهشت 1371، فلاحت پور به همراه اكيپ روايت فتح، براي فيلمبرداري مجموعه «سه نسل آواره» به لبنان رفت كه هنگام فيلمبرداري در منطقه بقاع غربي و در نزديكي خط تماس رزمندگان لبناني و سربازان اسراييلي، با اصابت راكت هوا به زمين يكي از هلي كوپترهاي ارتش اسراييل به شهادت رسيد و در تاريخ
31 اردیبهشت 1371 در محله چندار واقع در روستاي چندار ساوجبلاغ در كنار مزار مادرش به خاك سپرده شد.