شهید حمزه عبدي ده سرخ
شهید حمزه عبدي ده سرخ


۲ فروردین ماه ۱۳۶۱
حمزه عبدي ده سرخ
نام پدر : محمدقاسم
دانشگاه : فردوسي مشهد
مقطع تحصيلي : كارشناسي
رشته تحصيلي : الهيات
مكان تولد : مشهد (خراسان رضوي)
تاريخ تولد : 1339
تاريخ شهادت : 1361/01/02
مكان شهادت : شوش
زندگی نامه
شهيد حمزه عبدى در سال 1339 در خانواده‏اى كشاورز و مذهبى پابه عرصه گيتى نهاد. از آن جايى كه پدرش فردى مذهبى و متدين بود، پس از گذراندن سه سال دوران تحصيلات متوسطه، تحصيل در حوزه علميه مشهد را هم در پيش گرفت. وى در سال 1358 وارد دانشكده الهيات دانشگاه فردوسى مشهد شد. او از سال 1354 كه در دبيرستان به تحصيل اشتغال داشت همكارى نزديكى با مسجد امام حسن(ع) داشت. در جلسات و درس هاى اعتقادى، سياسى آيت‏اللّه خامنه‏اى شركت مىی كرد. در سال 1355 بر اثر ارتباط بيش تر با بعضى از دوستان طلبه مطلع كه صاحب انديشه صحيح اسلامى بودند، گرايش به تحصيل و مطالعه در مسائل اسلامى در او افزايش يافت. او مطالعه كتب شهيد مطهرى و ديگر نويسندگان آشنا به مكتب اسلام را نيز آغاز كرد.
تحصيل او در رشته ادبيات عرب مقدمه‏اى براى فهم متون اوليه اسلام بود. او به كمك دوستان طلبه خود به كارهاى موضوعى در قرآن و نهج البلاغه پرداخت و چون معتقد بود اسلام را جدا از جامعه و در حالت انزوا بدون همكارى با مردم در لمس درد و رنج آن
 ها نمى‏توان شناخت همراه با اوج گيرى حركت اسلامى مردم از اواخر سال 1355 فعالانه در صحنه انقلاب حضور يافت. اين شهيد بزرگوار مسجد شجره را پايگاه تبليغات خود ساخت. در شرايط مناسب و تحت عناوين گوناگون از روحانيون فعّال آگاه به زمان و در خط امام براى تبليغ، آگاه كردن مردم و سخنرانى به مسجد دعوت مى‏كرد و مسئول حفظ امنيت مبلّغان بود تا در دام مأموران ساواك نيفتند. در دوره حكومت «شريف امامى» و حكومت نظامى «ازهارى» در منطقه «چهنو» (محل سكونت شهيد) اقدام به تشكيل مجمع تبليغى نمود كه با استقبال عده زيادى از مردم عزيز و علاقه‏مند به اسلام رو به رو شد.
پس از پيروزى انقلاب اين شهيد در صحنه‏هاى مختلف حضور داشت. در اولين گردهمايى وحدت حوزه و دانشگاه كه در شهر قم برگزار شد، شركت كرد و به شرح زمينه‏هاى موجود در دانشگاه پرداخت. شهيد در انقلاب فرهنگى و بعدها در بخش فرهنگى جهاد سازندگى و تشكيل شوراهاى اسلامى روستايى تلاش هاى شبانه روزى و ارزنده‏اى داشت. بعد از انقلاب به خدمت سپاه درآمد و در بخش دانش‏آموزى با اعمال و رفتار بسيار عالى توانست جهت تشكيل بسيج در مناطق مرزى شمال خراسان گام مؤثرى بردارد و با همراهى عده‏اى از دوستان طلبه خود در سپاه بجنورد نقش بسيار مهمى در تقويت بعد فكرى و سياسى و اخلاقى برادران سپاه ايفا كند. پس از شروع جنگ به منطقه كردستان رفت و پس از چندى بازگشت. وى على‏رغم اصرار دوستانش به همراه دوستش شهيد ابوتراب غنى آبادى مجدداً به عنوان آرپى‏جى‏زن در جبهه‏ها فعاليت نمود. سرانجام پس از اسارت و تحمل شكنجه فراوان از جمله بيرون آوردن چشمهايش در دوم فروردین 1361 به فيض عظيم شهادت نايل آمد.

دیدگاه شما

امام و شهدا

رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و هشدار ایشان درباره «بی‌تاب کردن» ناگزیر ملل مسلمان و نیروهای مقاومت از وضع موجود مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور درباره جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات خارجی قرار گرفت که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروزشان قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

تا آسمان عشق

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

ادب عاشقی

سراپا وسعت دریا گرفتند

همان مردان که در دل جا گرفتند

تمام خاطرات سبزشان ماند

به بام آسمان مأوا گرفتند

به دوش ما چه ماند اى دل، که وقتی

خدا را شاهدى تنها گرفتند

چه شد اى دل، که در این راه رفته‏

جواز وصل را بى ما گرفتند

مگر مردان غریبى میپسندند

غریبانه ره دریا گرفتند!

 

دبیرخانه شهدای دانشجو
تعداد شهدا
۳۰۵۸ شهید
آخرین مطالب
نظرات
بایگانی نظرات

Printed from: http://shahidedanesh.ir/27265/

Scan to visit this page: