شهید محمد خردمندي
شهید محمد خردمندي


۷ اسفندماه ۱۳۶۵
محمد خردمندي
نام پدر : غلام رضا
دانشگاه : صنعتي اصفهان
مقطع تحصيلي : كارشناسي
رشته تحصيلي : شيمي
مكان تولد : اصفهان (اصفهان)
تاريخ تولد : 1347/06/30
تاريخ شهادت : 1365/12/07
سمت : تك تيرانداز
مكان شهادت : شلمچه
عمليات : كربلاي 5
زندگی نامه

شهید محمد خردمندی در خانواده ای مذهب پدر شهر اصفهان چشم به دنیا گشود. او دارای 3 برادر و 2 خواهر بود که خود فرزند چهارم خانواده محسوب می شد. وی تحت تعلیم والدین خود که افرادی پایبند به اسلام و متدیّن بودند قرار گرفت و استعداد او شکوفا شد. از آن جائی که خاندان مادری او همه از مجتهدین و روحانیون بزرگ بودند. کاملاً با سبک روحانیت و زندگی طلبگی از نزدیک آشنا بود. پدر بزرگ او مرحوم آیة الله سید ابوتراب مرتضوی درچه ای از مجتهدین و علمای بزرگ اصفهان (متوفی به سال 1368 شمسی) و آیات عظام سید محمد باقر و سید مهدی درچه ای، پدر بزرگ های او بودند. دوران دبستان را در مدرسه نور دانش که از مدارس مذهبی آن زمان بود با موفقیّت گذراند و در دوران دبستان تحت تعلیم آموزگاران متدین و مجرّب قرار گرفت که این تعلیمات در زندگی او کاملاً مؤثر و مشهود بود. بعد از گذراندن دوره دبستان وارد آموزش راهنمائی شد و در همان مدرسه نور دانش به تحصیلات خود ادامه داد. در این دوران روزهای جمعه در هیئت خردسالان بنی فاطمه اصفهان شرکت می کرد. این هیئت جهت رشد مذهبی کودکان بنا شده بود که اکنون در زمان ما تحت نام “کانون ثقلین” به کار خود که تبلیغات مذهبی است ادامه می دهد. شهید محمد خردمندی بعد از دوران راهنمائی جهت گذراندن دوران متوسطه وارد دبیرستان ادب اصفهان شد. و علاوه بر تحصیل در انجمن اسلامی دبیرستان نیز مشغول ترویج ارزش های اسلامی شد. در همین دوران شوق و اشتیاق وافری به دروس حوطه علمیه پیدا کرد که این اشتیاق مرهون تقوی و علم و زهد پدر بزرگ او بود که خود از نزدیک شاهد او بود. لذا با راهنمائی برادرش هم زمان با گذراندن دوران دبیرستان عصرها در حوزه علمیه اصفهان مشغول تحصیل شد. وی دوران مقدمات را به مدّت سه سال گذراند. سپس در کلاس های مکالمه زبان عربی که در کتابخانه امیرالمؤمنین اصفهان بود روی آورد و مشغول ادامه تحصیل شد. در این ایام بود که موفق به اخذ دیپلم ریاضی شد. و جهت ورود به دانشگاه تحصیلات خود را دنبال نمود تا سرانجام هم زمان در سه دانشگاه پذیرفته شد. دانشگاه فنی شریف در رشته مهندسی برق- دانشکده نفت- و دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته مهندسی پتروشیمی که به علت نزدیکی به محل سکونت، ادامه تحصیل در دانشگاه صنعتی اصفهان رشته پتروشیمی را پذیرفت. یک ترم در کلاس شرکت نمود. در اوائل ترم دوّم وارد بسیج شد و طی گذراندن دوره های بسیج با برادرش عازم جبهه های نبرد شد. مشوّق او در این امر برادر دوّمش بود که سال ها در جبهه مشغول نبرد بود و سرانجام معلول 50% به بالا شد و اکنون دوران معلولیّت خود را سپری می کند.

شهید محمد خردمندی بر طبق خوابی که در وصیت نامه او مندرج است یکی دو سال قبل از شهادت از شهادت خود باخبر بود. آن بسیجی وارسته سرانجام در عملیّات کربلای 5 از ناحیه سینه مورد اصابت ترکش قرار گرفت و در خط مقدم به فیض عظمای شهادت نائل شد. پیکر پاک آن بسیجی دلاور را در آن ایّام که هم زمان با بمباران شهر اصفهان بود به اصفهان منتقل و از مسجد دروازه نو تا گلستان شهدا به نحو باشکوهی تشییع نمودند. در گلستان شهدا در جوار شهید حاج مصطفی ردّانی پور و شهید خرازی به خاک سپردند. از خصوصیّات آن شهید بزرگوار می توان سخت کوشی در تحصیل، تقوی و توکّل به خدا، بی اعتنائی به زخارف دنیا و اطاعت از مقام عظمای ولایت و رهبری را نام برد


دیدگاه شما

امام و شهدا

رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و هشدار ایشان درباره «بی‌تاب کردن» ناگزیر ملل مسلمان و نیروهای مقاومت از وضع موجود مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور درباره جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات خارجی قرار گرفت که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروزشان قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

تا آسمان عشق

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

ادب عاشقی

سراپا وسعت دریا گرفتند

همان مردان که در دل جا گرفتند

تمام خاطرات سبزشان ماند

به بام آسمان مأوا گرفتند

به دوش ما چه ماند اى دل، که وقتی

خدا را شاهدى تنها گرفتند

چه شد اى دل، که در این راه رفته‏

جواز وصل را بى ما گرفتند

مگر مردان غریبى میپسندند

غریبانه ره دریا گرفتند!

 

دبیرخانه شهدای دانشجو
تعداد شهدا
۳۰۵۸ شهید
آخرین مطالب
نظرات
بایگانی نظرات

Printed from: http://shahidedanesh.ir/27233/

Scan to visit this page: