شهید سيد محمد موسوي
شهید سيد محمد موسوي


۳ اسفندماه ۱۳۶۵
سيد محمد موسوي
نام پدر : سيد محمود
مقطع تحصيلي : كارشناسي
رشته تحصيلي : معارف اسلامي
مكان تولد : بروجرد (لرستان)
تاريخ تولد : 1339
تاريخ شهادت : 1365/12/03
سمت : فرمانده گروهان
مكان شهادت : شلمچه
عمليات : كربلاي 5
زندگی نامه

در سال 1339 در شهر بروجرد و خانواده ای مؤمن و مسلمان و وابسته به سلسله جلیله سادات، فرزند پسری به دنیا آمد که نام او را محمد نهادند تا سرباز فداکار برای احیاء دین جدش باشد. تحصیلات ابتدایی را تا مرحله دبیرستان با موفقیت در بروجرد سپری کرد و موفق به اخذ مدرک دیپلم گردید او فردی مؤدب، آرام و با آرامش بود. به امور دنیوی توجهی نمی کرد و توقعی از دنیا نداشت. امر به معروف و مبارزه با جهل یکی از برنامه های اصلی زندگی او بود. سادگی، وقار و قدرت نفوذش را در بین دوستان و بستگان بیشتر جلوه می داد و باعث تأثیر کلان او در مخاطبینش می شد. در مرحله اول در رشته فیزیک دانشگاه چمران اهواز پذیرفته شد اما روح او دنبال کسب معارف الهی بود و به همین سبب انصراف داده و در رشته معارف ادامه تحصیل داد. او بیشتر از 18 ماه در مناطق عملیاتی حضوری فعال و چشمگیر داشت. حتی از ناحیه دست در عملیات خیبر دچار آسیب شد که منجر به قطع دست او گردید اما معلولیت مانعی برای انجام برنامه های او نبود. دانشجویان همواره از او به عنوان یک رادمرد نام می برند. او در دانشگاه زمینه ساز ایجاد برنامه های مختلف فرهنگی و معنوی بوده که در این مختصر قابل ذکر نمی باشد در زمان انقلاب فرهنگی قم دوره های علوم دینی را سپری کرد و اطلاعات مذهبی خویش را توسعه می داد به طوری که تبحری در آموزش و ترجمه و تفسیر قرآن و احکام به دست آورد و به آموزش مبادرت می ورزید. در مقابل پروردگار انسانی متواضع و اهل نماز شب بود و با ادعیه هفتگی و روزانه بسیار مأنوس بود. هر روز پس از نماز صبح قرآن کریم را تلاوت می نمود و معمولا دوشنبه ها و پنج شنبه ها را روزه می گرفت. به نماز جماعت مقید بود و نسبت به مسائل فقهی و سیاسی بسیار دقیق و جدی بود.

او در ترم آخر دانشگاه بود که با همسر شهیدی ازدواج کرد که ثمره آن یک دختر بود که 8 ماه بعد از شهادتش متولد شد. با این که یک دست او قطع بود اما روحیه و تلاش او بیشتر از گذشته شده بود. گرچه ظاهرش در مواجهه با سختی ها و ناملایمات بسیار آرام می نمود، اما دوستان و نزدیکانش به خوبی متوجه بی قراری و ناآرامی درونش می شدند. مانند دریای پر تلاطمی بود که آرام نداشت و در مسائل مثل کویر آرام و باوقار بود. نفوذ کلامش هر رنجیده را آرام و هر شنونده ای را به تحسین وا می داشت.

وی مسئولیت های مهمی را در دوران دفاع مقدس بر عهده داشت و آخرین مسئولیتش در جنگ تحمیلی فرماندهی یک گروهان در عملیات کربلای پنج بود. وی در همین عملیات و مورخ 1365/12/7در منطقه شلمچه به آرزوی دیرینه اش رسید و به دیدار پروردگار خویش شتافت.


دیدگاه شما

امام و شهدا

رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و هشدار ایشان درباره «بی‌تاب کردن» ناگزیر ملل مسلمان و نیروهای مقاومت از وضع موجود مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور درباره جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات خارجی قرار گرفت که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروزشان قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

تا آسمان عشق

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

ادب عاشقی

سراپا وسعت دریا گرفتند

همان مردان که در دل جا گرفتند

تمام خاطرات سبزشان ماند

به بام آسمان مأوا گرفتند

به دوش ما چه ماند اى دل، که وقتی

خدا را شاهدى تنها گرفتند

چه شد اى دل، که در این راه رفته‏

جواز وصل را بى ما گرفتند

مگر مردان غریبى میپسندند

غریبانه ره دریا گرفتند!

 

دبیرخانه شهدای دانشجو
تعداد شهدا
۳۰۵۸ شهید
آخرین مطالب
نظرات
بایگانی نظرات

Printed from: http://shahidedanesh.ir/27132/

Scan to visit this page: