شهید مصطفي مهركش
شهید مصطفي مهركش


۱۲ بهمن ماه ۱۳۶۵
مصطفي مهركش
نام پدر : يدالله
دانشگاه : صنعتي اصفهان
مقطع تحصيلي : كارشناسي
رشته تحصيلي : مهندسي كشاورزي
مكان تولد : اصفهان (اصفهان)
تاريخ تولد : 1339/01/01
تاريخ شهادت : 1365/11/12
سمت : فرمانده گروهان
مكان شهادت : شلمچه
عمليات : كربلاي 5
زندگی نامه
مصطفی در سال 1339 در شهر اصفهان چشم به جهان گشود . وی پس از طی مقاطع تحصیلی در خرداد ماه سال 1357 موفق به اخذ دیپلم شد. همزمان با تحصیل به مطالعه کتب مذهبی پرداخت. در شب عاشورای سال 1353 در مسجد صاحب الزمان بابلدشت اولین بار اعلامیه حضرت امام را مشاهده وقرائت کرد و بدینسان شخصیت سیاسی مبارزاتیش شکل گرفت. او بیشتر اوقات در صف اول تظاهرات قرار داشت. در آستانه ورود حضرت امام به کشور جهت استقبال از ایشان عازم تهران شد و به عضویت در کمیته استقبال در آمد. پیروزی انقلاب، احساس بار مسئولیت را بر شانه هایش سنگین تر ساخت. در عمل به منظور احیای دو رکن مهم اسلامی امر به معروف و نهی از منکر مقابله با اعمال خلاف در پاسگاه های مختلف فعالیت نمود و در پایان دوران مقدس سربازیش جهت سرکوبی ضد انقلابیون عازم کردستان شد. با آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه شد تا در صفوف اول لبیک « هل مِن ناصر یَنصُرُنی » امام قرار گیرد. او برای مسئوولیت خاصی تلاش نمی کر . از راننده آمبولانس گرفته تا فرماندهی موتوری و رزمی در عملیات فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، محرم پی در پی و بی وقفه شجاعت ها وحماسه ها آفرید.

با اینکه درعملیات بیت المقدس در اثر اصابت تیر به پایش مجروح شده بود وجهت مداوا به اصفهان منتقل شد ولی دوری از جبهه را طاقت نیاورد و مجددأ با پای گچ گرفته عازم دیار عاشقان شد .

در عملیات محرم به ستون فقرات او ترکش اصابت می کند و به اهواز منتقل می شود، بهبودی وی پس از خونریزی بسیار زیاد موجب تحیر پزشکان می شود . مصطفی در بیشتر عملیات به عنوان فرمانده انجام وظیفه نمود . خلوص وتقوایش به او هیچ گاه اجازه نداد تا نوع مسئوولیت خویش در جبهه را برای خانواده یا دوستانش بیان کند. مصطفی در سال 1360 به خدمت جهاد در آمد وبه عنوان جهاد گر، در کمیته کشاورزی در کنار دوستان خود انجام وظیفه نمود. مجددأ در عملیات خیبر و والفجر 6 شرکت کرد و حماسه ها آفرید. در سال 1363 در کنکور سراسری شرکت و در رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان پذیرفته شد. وی اظهار می نمود: «برحسب وظیفه وجهت خدمت هر چه بیشتر به محرومین تصمیم دارم که تحصیلاتم را تا اخرین مقطع ممکن ادامه دهم.»

او همزمان با ادامه تحصیل در عملیات عاشورای 3، والفجر 8، وکربلای 4، به عنوان نیروی رزمی  مهندسی جهاد شرکت نمود و در مواقع آرامش جبهه ، جهت ادامه تحصیلات دانشگاهی خود به دانشگاه می آمد. مصطفی در عملیات کربلا 4 با بمباران شیمیایی رژیم بعثی عراق شدیدأ مجروح و به تهران و سپس به اصفهان منتقل شد. پس از آن با جسمی سوخته در عملیات کربلای 5 شرکت کرد. سرانجام در روز 12 بهمن 1365 بر اثر اصابت ترکش به پشت قلبش، این اسطوره شجاعت و تقوی پس از پشت سر گذاشتن 10 عملیات بزرگ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.


دیدگاه شما

امام و شهدا

رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و هشدار ایشان درباره «بی‌تاب کردن» ناگزیر ملل مسلمان و نیروهای مقاومت از وضع موجود مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور درباره جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات خارجی قرار گرفت که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروزشان قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

تا آسمان عشق

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

ادب عاشقی

سراپا وسعت دریا گرفتند

همان مردان که در دل جا گرفتند

تمام خاطرات سبزشان ماند

به بام آسمان مأوا گرفتند

به دوش ما چه ماند اى دل، که وقتی

خدا را شاهدى تنها گرفتند

چه شد اى دل، که در این راه رفته‏

جواز وصل را بى ما گرفتند

مگر مردان غریبى میپسندند

غریبانه ره دریا گرفتند!

 

دبیرخانه شهدای دانشجو
تعداد شهدا
۳۰۵۸ شهید
آخرین مطالب
نظرات
بایگانی نظرات

Printed from: http://shahidedanesh.ir/27128/

Scan to visit this page: