شهید حسينعلي سمندري
شهید حسينعلي سمندري


۲۳ اسفندماه ۱۳۶۰
حسينعلي سمندري
نام پدر : حيدر
دانشگاه : علوم پزشكي اصفهان
رشته تحصيلي : داروسازي
مكان تولد : اصفهان (اصفهان)
تاريخ تولد : 1336/01/05
تاريخ شهادت : 1360/12/23
سمت : فرمانده گروهان
مكان شهادت : كرخه
زندگی نامه

از کودکی دل به فراگیری ادعیهها و حفظ کلامالله مجید داد تا روح خداییاش از سرچشمۀ معرفت سیراب شود. به گفتۀ معلمانش دانشآموزی باهوش، ریزبین، باادب و بانزاکت بود. تحصیلاتش را در دبیرستان دهقان با معدل عالی پشت سر گذاشت. همزمان با درسخواندن، در کارهای کشاورزی باری از دوش پدر بر میداشت.

دیپلم طبیعیاش را که گرفت، در امتحان ورودی ارتش شرکت کرد؛ اما بهدلیل جوّ ناسالم بین ارتشیهای رژیم شاهنشاهی و با توجه به اینکه به رشتۀ پزشکی علاقه داشت، از ادامۀ تحصیل در ارتش انصراف داد. بهمنماه همان سال بود که در رشتۀ دکترای داروسازی دانشگاه اصفهان مشغول به تحصیل شد. ارتش طی نامهای مجدداً او را فراخواند؛ اما حسینعلی بیتوجه و بیاعتنا با آنها برخورد کرد. همین امر سبب اخراج او از دانشگاه شد. دورۀ سربازیاش مصادف بود با صدور فرمان امام، مبنی بر ترک سربازخانهها. حسینعلی در فراری دادن سربازان زیردستش کوشید و خود نیز پادگان کازرون را ترک کرد.

با جهادگر شهید، حسین پارسا همکاری صمیمانهای داشت و شبها کتابها و نوارهایی را که در اختیار داشتند، ردوبدل میکردند. حسینعلی بهعنوان یکی از افراد فعال سیاسی دوران انقلاب، تحت تعقیب ساواک بود؛ اما جسارت و بیباکی او باعث شد که هیچگاه در دام ساواک گرفتار نشود.

یک سال پس از پیروزی انقلاب و تعطیلی دانشگاهها بهعلت انقلاب فرهنگی، به خدمت در مناطق محروم روی آورد و بههمراه دیگر جهادگران مخلص جهاد سازندگی، راهی آن مناطق شد تا گامی جهت بهبود اوضاع و کاستن از فقر و محرومیت جامعه بردارد. خدمات ارزشمندش فراموشنشدنی است. به چهار محال و بختیاری رفت و حدود نُه ماه فعالانه خدمت کرد، بهطوریکه روستائیان تصور میکردند که او پیمانکار جهاد است، نه یک عضو داوطلب. تلاشهای وی در سیستان و بلوچستان نیز منشأ اثرات خیر شد. بدون ادّعا و بینامونشان، در هر لباسی از خدمت دریغ نمیکرد.

با شروع جنگ تحمیلی بهاتفاق دوستان شهیدش: احمد حجتی، حسین پارسا، علی ایمانیان، اکبر فتاحالمنان و… اقدام به تشکیل جهاد اصفهان در آبادان کرده و خود مسئولیت تدارکات آن را برعهده گرفت. با پایانیافتن عملیات ثامنالائمه(ع) عضو رسمی سپاه نجفآباد شد، سپس به استان کرمان رفته و مسئولیت عملیات منطقۀ6 را عهدهدار شد. در مسئولیتش برای اعزام نیروهای رسمی و پاسدار به مناطق عملیاتی نقش مؤثری داشت. حسینعلی بسیار فروتن و متواضع بود، بهحدّیکه با همۀ اقشار مردم بهراحتی انس میگرفت و ناخودآگاه همه را به طرف خود میکشاند و جذب میکرد. همیشه و درهمهحال صبور بود و مقاوم. شاید ترنّم اذکار «لاحول و لاقوة الا بالله» و «الحمدالله» که اغلب ورد زبانش بود، او را اینچنین در مقابل مصائب، استوار و محکم ساخته بود. به ائمۀ اطهار علاقۀ وافری داشت و ارادت خاص او به سالار و مقتدای شهدا، حضرت امامحسین(ع) بر دوستانش پوشیده نیست. ولایتپذیری، از خصوصیات بارز شهید سمندری بود. وی از عاشقان و مریدان واقعی امامخمینی بود. از مقدرات خداوند ناراضی نبود و هر پیشامدی را خواست خدا میدانست و با رویی گشاده و ایمانی راستین، به مقابله با مشکلات میرفت.

شهادت، آرزوی حسینعلی بود؛ چراکه در وصیتنامهاش آورده است:

«خدایا من در قبرستانها که میروم، دلم میسوزد. من از همۀ دوستانم عقب افتادهام. همه شهید شدند و من روسیاه ماندهام. خدایا اگر صلاح ندیدی من شهید شوم و توفیق شهادت در راهت را نصیب من نکردی لااقل توفیق ترک گناه را به من عطا کن.»

چندین بار به جبهه رفت. آخرین بار فرماندۀ گردان پیاده بود.  در کرخه، کنار رودخانۀ نیسان بر اثر اصابت ترکش به بدنش، به شهادت رسید درحالیکه بیشتر از بیستوچهار سال سن نداشت. پیکر پاکش در منطقه ماند و هرگز بازنگشت.

مزاری برای یادبود این سردار جاویدالاثر در گلزار شهدای نجفآباد در نظر گرفته شده است.


دیدگاه شما

امام و شهدا

رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و هشدار ایشان درباره «بی‌تاب کردن» ناگزیر ملل مسلمان و نیروهای مقاومت از وضع موجود مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور درباره جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات خارجی قرار گرفت که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروزشان قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

تا آسمان عشق

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

ادب عاشقی

سراپا وسعت دریا گرفتند

همان مردان که در دل جا گرفتند

تمام خاطرات سبزشان ماند

به بام آسمان مأوا گرفتند

به دوش ما چه ماند اى دل، که وقتی

خدا را شاهدى تنها گرفتند

چه شد اى دل، که در این راه رفته‏

جواز وصل را بى ما گرفتند

مگر مردان غریبى میپسندند

غریبانه ره دریا گرفتند!

 

دبیرخانه شهدای دانشجو
تعداد شهدا
۳۰۵۸ شهید
آخرین مطالب
نظرات
بایگانی نظرات

Printed from: http://shahidedanesh.ir/27085/

Scan to visit this page: