شهید حسن سرباز
شهید حسن سرباز


۱۳۶۲
حسن سرباز
دانشگاه : دانشگاه اصفهان
مقطع تحصيلي : دكترا
رشته تحصيلي : پزشکی
مكان تولد : نجف آباد (اصفهان)
تاريخ تولد : 1338
تاريخ شهادت : 1362
سمت : فرمانده- مسئول اطلاعات عملیات لشکر 8 نجف اشرف
زندگی نامه

سردار دلاور حسن سرباز به سال ۱۳۳۸ در نجف آباد قدم بر جهان گشود و تحت تعلیم پدر فاضلش که آگاه به دروس حوزه و معارف اسلامی بود قرار گرفت. افسوس که در ۱۲ سالگی این سایه رحمت از سرش رفت.
در سال ۱۳۵۷ با اوج گیری انقلاب اسلامی وارد عرصه پیکار و مبارزه شد و برای پیشبرد اهداف امام و رساندن پیامها، نوارها و عکسهای امام تا سرحد آن فدا کاری کرد. پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۵۸ به خدمت وظیفه رفت و پس از آن بدون درنگ به جبهه ها شتافت. ابتدا به کردستان و بعد از آن به جبهه های گیلان غرب رفت. او در محور سرپل ذهاب مسئوول واحد ادوات رزمی بود. در عملیات بیت المقدس به جنوب رفت و در سمت جانشینی گردان زرهی لشکر ۲۵ کربلا جنگید. در عملیات رمضان گردان زرهی را در لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب فرماندهی کرد و به شدت مجروح گردید. با بهبود نسبی به لشکر ۸ نجف اشرف رفته معاونت یک گردان را در عملیات محرم عهده دار شد .
در عملیات والفجر مقدماتی فرماندهی یگان زرهی در لشکر به عهدة او گذاشته شد و او در نبردهای تن به تن دلاوریهای بیاد ماندنی از خود به جای گذاشت .مسئوولیت او تا عملیات والفجر ۴ در زرهی لشکر ادامه داشت تا اینکه به عنوان جانشین اطلاعات عملیات لشکر منصوب و به کار شناسایی دقیق در منطقة عملیاتی پرداخت. مسئوولیت اطلاعات عملیات لشکر ۸ در عملیات خیبر به سردار حسن سرباز واگذار شد .

او پس از رشادتهای فراوان و درگیری های تن به تن گلوله ای به پیشانیش اصابت کرد و سرو قامتش بر زمین افتاد. گلوله درست به جایی خورده بود که ساعتها در تربت پاک سالار شهیدن به حالت سجده گذاشته و گریه ها کرده و ذکرها گفته بود .این سرباز فداکار برای این لحظه آماده بود. به مادرش بشارت شهادت داده بود حتی نیم ساعت قبل از شهادت با شانه کردن محاسنش گفته بود: وقت آن رسیده است که به خونم آغشته شود .
با اصابت این گلوله به حالت احتضار افتاده تا آخرین لحظات مناجات عاشقانه ای با معبود به معرض تماشا گذاشته که تمامی رزمندگان حاضر در صحنه تحت تأثیر قرار داده بود .


دیدگاه شما

امام و شهدا

رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و هشدار ایشان درباره «بی‌تاب کردن» ناگزیر ملل مسلمان و نیروهای مقاومت از وضع موجود مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور درباره جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات خارجی قرار گرفت که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروزشان قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

تا آسمان عشق

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

ادب عاشقی

سراپا وسعت دریا گرفتند

همان مردان که در دل جا گرفتند

تمام خاطرات سبزشان ماند

به بام آسمان مأوا گرفتند

به دوش ما چه ماند اى دل، که وقتی

خدا را شاهدى تنها گرفتند

چه شد اى دل، که در این راه رفته‏

جواز وصل را بى ما گرفتند

مگر مردان غریبى میپسندند

غریبانه ره دریا گرفتند!

 

دبیرخانه شهدای دانشجو
تعداد شهدا
۳۰۵۸ شهید
آخرین مطالب
نظرات
بایگانی نظرات

Printed from: http://shahidedanesh.ir/27083/

Scan to visit this page: