شهید محمد(حسن) پسران بهبهاني
شهید محمد(حسن) پسران بهبهاني


۱۳ ابان ماه ۱۳۶۲
محمد(حسن) پسران بهبهاني
نام پدر : مرتضي
دانشگاه : صنعتي شريف
مقطع تحصيلي : كارشناسي
رشته تحصيلي : مهندسي عمران
مكان تولد : اصفهان (اصفهان)
تاريخ تولد : 1340/06/02
تاريخ شهادت : 1362/08/13
مكان شهادت : پنجوين
زندگی نامه

شهید محمد بهبهانی در سال 1340 در یک خانواده مذهبی در شهر اصفهان متولد شد. محمد از همان اوان کودکی با نوای روح بخش قرآن آشنا گردید و تحت مراقبت های خانواده، از هر گونه انحراف و تماس با دوستان ناباب به دور بود. با مرور زمان شخصیت مذهبی وی شکل می گرفت؛ اعتقاد و ایمان او نسبت به اسلام راسخ تر و استوارتر می گردد. محمد با روحیه سرکش و صراحت لهجه ای که داشت بی محابا به هرآنچه مخالف اسلام بود می تاخت و با دشمنان اسلام در ستیز بود. محمد با بینش عمیق و درستی که داشت در همان ایم نوجوانی به ماهیت ضد اسلامی و ضد مردمی رژیم پی برد و لذا پس از ورود به دبیرستان تلاش و فعالیت خود را در جهت مبارزه با طاغوت آغاز و اقدام به فعالیت هایی از قبیل تشکیل کتابخانه و پخش نوارهای مذهبی و کتاب های اسلامی ممنوعه در آن زمان نمود. سپس در اوج مبارزات امت مسلمان به رهری امام خمینی(ره) با شرکت در تظاهرات و سخنرانی ها و اجتماعات و سخنرانی ها و اجتماعات ضد رژیم ستمشاهی و فروش کتاب های اسلامی و پخش اعلامیه های حضرت امام، شوق و اشتیاق خود را نسبت به اسلام و مسلمین بیش از پیش ظاهر ساخت. در اوج مبارزات مردم شهیدپرور اصفهان همزمان با دستگیری آیت الله طاهری، محمد در تحصنی که به منظور اعتراض به این دستگیری در منزل آیت الله خادمی تشکیل شده بود، شرکت کرد و در شبی که مأموران رژیم به متحصنین حمله ور شدند حضور داشت و با تیز چنگی موفق شد که خود را از چنگ مأموران نجات دهد.

شهید عزیز، محمد بهبهانی پس از دوران دبیرستان با برخورداری از هوش سرشار در زمره شاگردان ممتاز قرار گرفت و در سال 1358 در دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی سازه پذیرفته شد. بیش از 45 روز از اولین ترم تحصیلی دانشگاه نگذشته بود که در مجموعه عظیم تسخیر لانه جاسوسی آمریکا قرار گرفت. محمد از آنجا که اعتقاد عمیقی به این حرکت عظیم داشت؛ درس و دانشگاه را رها ساخته و به همیاری دیگران برادران شتافته در قسمت حفاظت و نگهداری از گروگان های جاسوس مشغول به کار شد. وی با وجود تمام مشکلات با علاقه و پشتکار خاصی انجام وظیفه می کرد. او 8 ساعت نگهبانی در شبانه روز را در زیر برف و سرمای شدید بدون هیچگونه اظهار خستگی با جان و دل می پذیرفت.

در اردیبهشت ماه 1359 که به جهات امنیتی تعدادی از گروگان ها به شهرهای مختلف ایران منتقل شدند، شهید بهبهانی به اتفاق جمعی از برادران به اصفهان رفته و حدود 5 ماه به کار نگهداری و حفاظت از جاسوسان پرداخت و پس از بازگشت به تهران در بخش مطبوعات وزارت ارشاد اسلامی فعالیت خود را آغاز نمود. وی به همراه یکی دیگر از برادران، در تهیه قانون مطبوعات نقش اساسی داشت. پس از چند ماه به دلیل احتیاج شدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کادرهای فعال جهت جایگزینی به جای برادرانی که در جبهه به شهادت رسیده بودند. شهید بهبهانی با عشق و علاقه فراوان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سنگر مبارزه با منافقین و ضد انقلاب داخلی مشغول به خدمت شد.

از جمله خصوصیات بارز محمد، پشتکار فوق العاده وی بود. هر مسئولیتی را که به عهده می گرفت در راه انجام آن از هیچ کوششی دریغ نمی کرد. او وظیفه ای را که در سپاه به عهده داشت به نحو شایسته انجام می داد. خصوصا در شرایط حساسی که منافقین حرکات تروریستی و جنایتکارانه را شروع کرده بودند و گوهر های گرانبهای ملت مسلمان را به شهادت می رساندند، محمد با تیزهوشی خاصی مبارزه با این جنایتکاران را دنبال می کرد.

شهید بهبهانی پس از بازگشایی دانشگاه در دی ماه 1361 نیمی از وقت خود را صرف تحصیل در دانشگاه می نمود و بقیه وقت خود را در سپاه مشغول بود. سرانجام محمد در زمان عملیات فتح المبین در جبهه علیه متجاوزین بعثی جنگیده بود دوباره عزم جبهه نبرد علیه باطل را نمود و با شور و شعف و در عین حال با اخلاص تمام راهی جبهه شد و به جنگ علیه فریب خوردگان عراقی پرداخت.

سرانجام شهید عزیز و نجیب، پاسدار مخلص اسلام، محمد بهبهانی که در 13 ابان ماه 1358 در تسخیر لانه جاسوسی آمریکای جنایتکار و به گروگان گرفتن جاسوسان کهنه کار شرکت فعال نموده و در این راه آنچه در توان داشت به کار برده بود و در 13 آبان 1361 با رسیدن به خدمت امام و جاری شدن صیغه عقد توسط امام، ازدواج نموده بود در 13 ابان ماه 1362 به آرزویی که مدت ها در دل پاکش پرورانده بود نائل شد و در ارتفاعات کانیمانگاه در پنجوین عراق به شهادت رسید و با پیکری خونین به ضیافت الله شتافت تا به تماشای محبوب بنشیند.


دیدگاه شما

امام و شهدا

رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و هشدار ایشان درباره «بی‌تاب کردن» ناگزیر ملل مسلمان و نیروهای مقاومت از وضع موجود مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور درباره جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات خارجی قرار گرفت که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروزشان قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

تا آسمان عشق

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

ادب عاشقی

سراپا وسعت دریا گرفتند

همان مردان که در دل جا گرفتند

تمام خاطرات سبزشان ماند

به بام آسمان مأوا گرفتند

به دوش ما چه ماند اى دل، که وقتی

خدا را شاهدى تنها گرفتند

چه شد اى دل، که در این راه رفته‏

جواز وصل را بى ما گرفتند

مگر مردان غریبى میپسندند

غریبانه ره دریا گرفتند!

 

دبیرخانه شهدای دانشجو
تعداد شهدا
۳۰۵۸ شهید
آخرین مطالب
نظرات
بایگانی نظرات

Printed from: http://shahidedanesh.ir/27040/

Scan to visit this page: