شهید عباس بروغني
شهید عباس بروغني


۱۰ تیرماه ۱۳۶۰
عباس بروغني
نام پدر : مرتضي
دانشگاه : دانشگاه تهران
مقطع تحصيلي : كارشناسي
رشته تحصيلي : مهندسي مكانيك
مكان تولد : روستاي بروغن-سبزوار (خراسان رضوي)
تاريخ تولد : 1334/07/01
تاريخ شهادت : 1360/04/10
مكان شهادت : گيلان غرب
زندگی نامه

شهید عباس بروغنی در اول مهر سال 1334 در روستای بروغن سبزوار در یک خانواده مذهبی و کشاورز دیده به جهان گشود. پنج ماه بیش تر نداشت که با پدر و مادرشان به کربلا برده شد و در پایان عمر شریفش کربلایی شد. از 5 سالگی به مکتب رفت و قرآن آموخت. دوره ابتدایی را تا سال پنجم در روستای بروغن و برای گذراندن سال ششم به روستاهای دیگر رفت. برای ادامه تحصیل به سبزوار مسافرت نمود و با کمک پولی خانواده که بسیار ناچیز بود زندگی خویش را می‌گذراند. زندگی ساده همانند تمامی الگوهای مکتب. غذایش در اغلب اوقات نان و ماست بود. از آن جا که تهیه مخارج او و برادرانش برای خانواده سنگین بود تصمیم به شرکت در نیروی هوایی گرفت. قبول شد اما روح سرکش و فطرت آگاه وی نتوانست محیط فاسد و منجمد آن جا را تحمل کند. بنابراین پس از سه ماه، بار دیگر به محیط دبیرستان بازگشت. روزها همچون کارگری ساده و شب‌ها همچون محصلی کوشا تلاش می‌کرد تا موفق به اخذ دیپلم ریاضی شد.

شهید با تلاشی پیگیر مدام به یادگیری علم و ایمان همت گماشت. در مقطع دبیرستان و دانشگاه و آشنایی با حوزه علمیه قم، حرکت و جوششی در او نمایان گردید که نتیجه و ماحصل مباحثات و مطالعات وی بود. او با به پا کردن تشکیلات منسجم و هماهنگ بر آن بود تا راه سازماندهی و مبارزه را به مردم بیاموزد.
او با درک عمیق از واقعیت ملموس زندگی و ظلم و ستم علیه مردم، به ماهیت ضد مردمی رژیم استبدادی و ستمگر شاه پی برده بود و به خوبی می‌دانست که تنها در پرتو اتحاد و یگانگی تمامی نیروهاست که می‌توان به انقلاب تحقق بخشید و به ترفندهای رژیم شاه نیز در جداسازی نیروهای مردمی از دانشجویان واقف بود و به همین علت با برپایی جلساتی بین دانشجویان و روحانیون مبارز پیرو خط امام سعی در هماهنگ کردن این نیروها داشت و به دنبال برنامه‌اش انجمن توحیدی مجتمع صنعتی را به همراه دو یار صدیق و مبارزش شهید حشمتی فر و احمدی بنیان گذارد و در طی این راه پر خروش و پر توانش همواره تحت پیگرد و تعقیب ساواک قرار داشت و به این خاطر مجبور به هجرت به مشهد شد و در آن جا با تدریس در یک مدرسه راهنمائی، دانش‌آموزان را با واقعیت انقلاب و حرکت اصیل اسلامی آشنا می‌نمود. او برای کارآموزی به اهواز رفت و در آن جا نیز عامل اعتصاب و کم کاری در شرکت نفت بود و در جریان اعتصابات به سبزوار بازگشت و به کمک روحانیون برنامه تظاهرات در روستاها را پی ریزی کرد. او زمان فعالیت گروهک‌های آمریکایی نیز دشمن سرسخت در مقابل تمایلات و عملکرد آنان بود. او با الهام از مکتب گهربار اسلام و یقین به سرنگونی رژیم ضد مردمی شاه، فعالانه در پخش و تکثیر اعلامیه و نوارهای امام امت همت گماشت و همگام با دیگر اقشار مردم در تظاهرات و جلسات و انجمن‌ها شرکت می‌کرد. بالأخره انقلاب اسلامی با رشادت فرزندان این آب و خاک و رهبری امام امت به پیروزی رسید و دوران سازندگی آغاز شد و او با عزمی پولادین در راه خدمت به مردم و توده‌های محروم، فعالانه در جهاد سازندگی(سبزوار) شرکت جست و به کارهای عمرانی و خدماتی پرداخت و متعاقب آن به هنگام مطرح‌شدن انقلاب فرهنگی در دانشگاه فعالیت می‌کرد همچنین در جهت افشای خط بنی‌صدر فعال بود. شهید بروغنی جنگ را نعمتی الهی می‌دانستند و معتقد بودند که جنگ باعث می‌شود انقلاب ما بهتر صادر شود. از نظر اخلاقی خون گرم بود و با بچه‌ها مهربان بود. از نظر علمی در سطح بالایی بود. در طول تحصیل جزو شاگردان اول و ممتاز بود. به مسائل روستا و جامعه اهمیت فوق‌العاده قائل می‌شد. فردی مذهبی بود و به نماز و انجام مستحبات اهمیت بسیار می‌داد. وی با گروهک‌های چون منافقین، لبیرال ها و سلطنت‌طلبان همواره در بحث و گفتگو بود و برخوردی قاطع داشت و از آن ها بیزاری می‌جست. قبل از انقلاب اعلامیه‌ها و تکثیر نوارهای امام(ره)، شرکت در مبارزات، راهپیمایی و تظاهرات همچنین شرکت در واقعه هفده شهریور تهران، از جمله فعالیت‌های وی بود. در جهاد خدمت می‌کرد و برای مناطق محروم مسجد و حمام می‌ساخت. به مردم محروم و مستضعف کمک می‌کرد و به دنبال حل مشکلات مردم بود. وی اوقات فراغت خود را به مطالعه کتاب‌های مذهبی اسلامی از جمله کتب شهید مطهری و رسیدگی به محرومان و مستضعفان و کمک به خانواده صرف می‌کرد. او در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه تهران پذیرفته شد. 
او در دوران زندگی هرگز از فراگیری مکتب پربار اسلام جدا نبود و با تلاش پیگیر و مداوم به یادگیری علم و ایمان همت گماشت. در جریان انقلاب فرهنگی و تشکیل انجمن اسلامی فعالیت های فراوانی انجام داد. در دوران دفاع مقدس با جلب رضایت پدر برای اولین بار در تاریخ 60/2/15 به جبهه اعزام شد و در تیپ 21 امام رضا (ع) به دفاع از اسلام و انقلاب پرداخت و سرانجام در نوبت سوم اعزام به جبهه در گیلانغرب در حالی که مشغول نماز و راز و نیاز بود در دهم تیر سال 1360 به شهادت رسید.


دیدگاه شما

امام و شهدا

رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و هشدار ایشان درباره «بی‌تاب کردن» ناگزیر ملل مسلمان و نیروهای مقاومت از وضع موجود مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور درباره جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات خارجی قرار گرفت که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروزشان قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

تا آسمان عشق

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

ادب عاشقی

سراپا وسعت دریا گرفتند

همان مردان که در دل جا گرفتند

تمام خاطرات سبزشان ماند

به بام آسمان مأوا گرفتند

به دوش ما چه ماند اى دل، که وقتی

خدا را شاهدى تنها گرفتند

چه شد اى دل، که در این راه رفته‏

جواز وصل را بى ما گرفتند

مگر مردان غریبى میپسندند

غریبانه ره دریا گرفتند!

 

دبیرخانه شهدای دانشجو
تعداد شهدا
۳۰۵۸ شهید
آخرین مطالب
نظرات
بایگانی نظرات

Printed from: http://shahidedanesh.ir/26651/

Scan to visit this page: