شهید عليرضا رمضان زاده
شهید عليرضا رمضان زاده


۱۱ اسفندماه ۱۳۶۳
عليرضا رمضان زاده
نام پدر : خليل
دانشگاه : مركز تربيت معلم جهرم
مقطع تحصيلي : ——————
مكان تولد : بوشهر (بوشهر)
تاريخ تولد : 1344/10/27
تاريخ شهادت : 1363/12/11
مكان شهادت : خرمشهر
زندگی نامه

شهيد علي رضا رمضان‌زاده در تاريخ 1344/10/27 در خانواده‌اي مذهبي و متدين، در شهرستان بوشهر پا به عرصه‌ي وجود گذاشت. وي از همان اوان كودكي توسط پدرش، كه خود به قرآن احاطه‌ي كافي داشت، خواندن قرآن و نماز را فرا‌ گرفت و با دستورات عاليه‌ي اسلام آشنا گشت. اگرچه پدر طلبه و روحاني نبود ولي كودكش را همچون يك مسلمان واقعي با دستورات اسلام و قرآن آشنا ساخت و با افكار و روحيات مذهبي خود، در فرزندش روحيه‌ي ايمان و ايثار، محبت و نوع دوستي را به وجود آورد. از طرفي مادر نيز با ايماني قوي، فرزندش را در دامان پاك و پرمهر و محبت خود پرورش داد و حتي پس از مرگ همسرش، ادامه دهنده‌ي راه وي شد. او پس از مرگ پدر بچه‌ها همچنان فرزند خود را به سوي حق راهنمايي مي‌‌كرد و نور حق و ايمان را در ذهنش زنده نگه مي‌داشت و همواره پاسدار ايمان و پرورش اخلاق نيكوي فرزند خود بود. علي رضا چند سال اول دوران ابتدايي‌اش را در مدرسه‌اي در شهرستان آبادان گذراند و پس از منتقل شدن به شهرستان بوشهر، ادامه‌ي تحصيلات ابتدايي‌اش را در دبستان مهرگان بوشهر دنبال كرد. او پس از اتمام تحصيلات ابتدايي‌اش، در مدرسه‌ي راهنمايي شهيد پاسدار و سپس‌ در دبيرستان سعادت ادامه تحصيل داد. وي تمام دوران تحصيلش را بدون مردودي پشت سرگذاشته و موفق به اخذ ديپلم علوم تجربي گرديد.

كلاس سوم راهنمايي بود كه مبارزات مردم عليه نظام پليد پهلوي آغاز گرديد و او در اكثر جريان‌هاي انقلابي شركت فعالانه داشت. در روز عيد فطر، با شور و شوق فراواني پرچم به دست در صف اول تظاهرات حركت مي‌كرد و همراه مردم و روحانيون در «بهشت صادق» نماز به جا مي‌آورد. وي همواره در مسجد «جامع عطار» مشغول فعاليت و مبارزه عليه رژيم طاغوتي بود و در سرنگون كردن مجسمه‌ي شاه به همراه بقيه‌ي جوانان نقش فعالي داشت. او پس از پيروزي انقلاب نيز از پاي ننشست و همواره در بسيج و كميته‌ مشغول فعاليت بود تا اين كه جنگ تحميلي شروع گرديد.

علي رضا در اوايل جنگ، فعاليتي پي‌گير و مستمر داشت. او حتي در سه ماه اول سال تحصيلي 59 سركلاس درس نرفت و در سنگرهاي آماده باش همراه دوست شهيدش «محمد حسن زاهدي» ـ كه به او وفا كرد و به سويش شتافت ـ در سنگر فرودگاه يا در كنار دريا به پاسداري مي‌پرداخت. او حتي شب‌ها كه آتش ضد‌هوايي آسمان بوشهر را روشن مي‌كرد، مشغول پاسداري بود و از هيچ چيز ترس و هراسي نداشت.

علي رضا در اردوي تعليماتي نيشابور به آموزش رزمي مشغول بود كه تمام مدارك و كارت‌هاي فعاليت ايشان، امروز موجود است و اسناد مصوري كه از آن روزها مانده، شاهد اين فعاليت‌هاست. وي عضو انجمن اسلامي محل بود و در هفته‌ي وحدت به همراه اعضاي انجمن به منزل شهيدان مي‌رفتند. كه از جمله در منزل شهيد عبدالرحمن بنيادي سخنراني كرد.

او هميشه در محافل و مساجد به مناسبت‌هاي گوناگون مذهبي، حضور داشت. خاطره سينه‌زني وي در ماه‌هاي محرم و صفر و رمضان و قرآن خواندن او در هنگام افطار ماه‌هاي رمضان و مقابله در حسينيه‌ي زيارتي‌ها هنوز هم در اذهان دوستان و آشنايان زنده است .

او در تابستان سال 60 با دهان روزه در سازمان آموزش فني و نيروي انساني، رشته‌ي اتومكانيك شركت جست و گواهينامه‌ي پايان دوره مذكور را دريافت نمود. روزي يكي از دوستان، او را به مكانيكي معرفي كرد كه نزد آنان كاركند، در آن زمان ماه رمضان تازه شروع شده بود. علي رضا با دهان روزه در آن جا به كار مشغول شد ولي وقتي كه متوجه گرديد كه كارگران آن جا روزه نمي‌گيرند، ديگر به سر كار نرفت و كارش را رها كرد.

علي رضا ورزشكار خوبي بود. او عضو تيم بسكتبال اداره‌ي تربيت بدني آموزشگاه‌ها بود و اوقات بيكاري دوران تحصيلي‌اش را به ورزش مورد علاقه‌ي خود مي‌پرداخت. وي در تمرينات و مسابقات بسكتبال، حضوري فعال داشت و در چند اردوي مسابقاتي، همراه تيم جوانان بسكتبال بوشهر در بابل و زاهدان شركت داشت.

متانت و آرامش وكم‌حرفي او زبانزد خاص و عام بود و وقتي از او سؤال مي‌شد كه چرا اين قدر كم حرف مي‌زند؟ در جواب مي‌گفت: «هميشه يك شعار داشته‌امكم حرف بزن و خوب گوش بگير.» نوعدوستي علي رضا در برخوردش با ديگران، كاملاً مشهود و نمايان بود. او در خانه نسبت به تمام اعضاي خانواده‌اش مهربان و مؤدب بود و هيچ وقت روي حرف بزرگترش حرفي نمي‌زد.

هنگامي كه مي‌خواست به جبهه برود، با شور و شوق فراوان از مادرش اجازه گرفت و پس از گرفتن رضايت ايشان، رهسپار جبهه گرديد. دوستانش هميشه از روح باصفا و خلوص‌نيت و تزكيه‌ي نفس وي ياد مي‌كنند. به راستي كه فقط چنين فردي شايسته‌ي مقام يافتن در بهشت مي‌باشد.

شهيد فكر رفتن به دانشگاه را همواره در سر داشت و دو سال بود كه در مركز تربيت معلم جهرم مشغول تحصيل بود، ولي او سنگر دانشجويي را كافي ندانست و به سوي سنگر نبرد با كفار شتافت. زيرا اعتقاد به اسلام و عمل به دستورات آن را برتر از هر چيزي مي‌دانست و رسيدن به خدا، هدف نهايي او بود.

او سرانجام در تاريخ 1363/12/11 نداي حق تعالي را لبيك گفت و بر اثر تركش خمپاره‌ي بعثي‌هاي مزدور، در جبهه‌ي خرمشهر به شهادت رسيد.


دیدگاه شما

امام و شهدا

رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و هشدار ایشان درباره «بی‌تاب کردن» ناگزیر ملل مسلمان و نیروهای مقاومت از وضع موجود مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور درباره جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات خارجی قرار گرفت که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروزشان قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

تا آسمان عشق

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

ادب عاشقی

سراپا وسعت دریا گرفتند

همان مردان که در دل جا گرفتند

تمام خاطرات سبزشان ماند

به بام آسمان مأوا گرفتند

به دوش ما چه ماند اى دل، که وقتی

خدا را شاهدى تنها گرفتند

چه شد اى دل، که در این راه رفته‏

جواز وصل را بى ما گرفتند

مگر مردان غریبى میپسندند

غریبانه ره دریا گرفتند!

 

دبیرخانه شهدای دانشجو
تعداد شهدا
۳۰۵۸ شهید
آخرین مطالب
نظرات
بایگانی نظرات

Printed from: http://shahidedanesh.ir/26450/

Scan to visit this page: