شهید سيد محمدعلي حكيم
شهید سيد محمدعلي حكيم


۱۶ دی ماه ۱۳۵۹
سيد محمدعلي حكيم
نام پدر : سيد علي اكبر
دانشگاه : شهيد چمران اهواز اصلي
مقطع تحصيلي : دكترا
رشته تحصيلي : پزشكي
مكان تولد : اهواز (خوزستان)
تاريخ تولد : 1338
تاريخ شهادت : 1359/10/16
مكان شهادت : هويزه
زندگی نامه

راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر. سخن از شهيدي است كه در ياري انقلاب سر از پا نمي‌شناخت. و به وجه الله مي‌نگريست و دعاهاي خالصانه‌اش همچون دعاي گوشه نشينان بلاگردان بود. شهيد سيد محمدعلي حكيم در سال 1338 هجري شمسي در خانواده‌اي مذهبي در اهواز متولد شد و در دامان اعتقاد به اسلام و روحانيت پرورش يافت. شهيد از هوش سرشاري برخوردار بود و در دوران دبستان و دبيرستان از شاگردان ممتاز محسوب مي‌شد. در سال هاي اول و دوم دبيرستان بود كه وارد جريانات سياسي شد و به همراه دوستانش از جمله شهيد حسين علم الهدی به فعاليت عليه رژيم شاه پرداخت. ايشان در همان اوان با انجمن دانشوران ارتباط برقرار كرد.

بسياري از كساني كه در آن انجمن فعاليت داشتند بعداً گروه هاي اسلامي مانند گروه منصورون و موحدين را تشكيل دادند كه به طور مسلحانه عليه رژيم طاغوت به مبارزه برخاستند. شهيد حكيم قبل از انقلاب و در همان دوران دبيرستان به طور مرتب به مسجد جزايري اهواز كه كانون مبارزه عليه رژيم شاه بود رفت و شد داشت و در ارتباط نزديك با حضرت آيت الله موسوي جزايري فعاليت مي‌كرد شهيد محمدعلي‌حكيم در مسجد جزايري با جوانان پرشور بسياري آشنا شد كه اكثر آن ها بعداً در جبهه هاي جنگ به فيض شهادت نائل آمدند. ايشان چندين بار از طرف ساواك مورد آزار و اذيت قرار گرفت اما با وجود كمي سن اين اقدامات خللي در عزم راسخش بوجود نياورد.

شهيد محمدعلي حكيم در سال 1356 با معدل 5/18 ديپلم گرفت و در همان سال در رشته پزشكي دانشگاه اهواز قبول شد. ايشان بعد از ورود به دانشگاه در كنار خواندن درس با دانشجويان مسلمان دانشگاه ارتباط برقرار نمود و در جريان اعتصابات و تظاهرات و جريانات انقلاب شهر اهواز نقش بسزائي داشت. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني با سپاه پاسداران همكاري داشت و بسياري از شب ها را نگهباني مي‌داد و در سركوب نيروهاي ضدانقلاب شركت فعال داشت. ايشان بعلاوه در انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اهواز عضويت‌ داشت‌ و با نيروهاي چپ ‌و منافق دانشگاه سرسازش ‌نداشت. شهيد محمدعلي حكيم از عناصر اصلي حزب‌ جمهوري ‌اسلامي‌ اهواز بود و هميشه در خط روحانيت حركت مي كرد. ايشان ملي گراها و بني صدر را براي انقلاب مضر قلمداد مي‌كرد. انقلاب فرهنگي در دانشگاه خواسته قلبي او بود و در جريان انقلاب فرهنگي دانشگاه اهواز نقش داشت.

بعد از انقلاب فرهنگي و تعطيلي دانشگاه ها به فعاليت در نهادهاي مختلف انقلاب بخصوص سپاه ادامه داد. با شروع جنگ تحميلي به همراه دوستانش به جنگ با نيروهاي بعث عراق در كنار دروازه هاي شهر اهواز پرداخت و در عمليات هاي چريكي شركت مي‌نمود. شهيد سيد محمدعلي حكيم به همراه دوستش شهيد حسين علم الهدی در عمليات هويزه شركت مي‌كند كه توسط نيروهاي بعثي محاصره و در تاريخ 17/10/59 به درجه رفيع شهادت نائل مي‌آيد. ويژگي بارز شهيد سيد محمدعلي حكيم كه در سراسر زندگيش به چشم مي‌خورد فعاليت و حركت مخلصانه و بدون وقفه در راه خدا و اسلام و امام بود كه تا زمان شهادت لحظه‌اي از اين جنب و جوش باز نايستاد. آيت‌ الله موسوي جزايري امام جمعه اهواز راجع به محمدعلي حكيم خاطره‌اي را اينگونه تعريف نمودند: «3-2 روز قبل از انجام عمليات هويزه در سال 59 بود كه شهيد محمدعلي حكيم آمدند پيش بنده و تا پاسي از نيمه شب هم ماند و دائم طلب حلاليت مي‌نمود به او گفتم چرا اين حرف ها را مي‌زنيد خداوند شما را براي اسلام حفظ كند ولي او دائم اصرار داشت و مي‌خواست وداع نمايد من هم به ناچار با او وداع كردم و چند روز بعد از عمليات كه ايشان به اتفاق 70 نفر ديگر مفقودالاثر و در واقع شهيد شدند شنيدم كه شهيد حكيم در آن شبي كه پيش من آمده قبل و بعد از آن هم پيش دوستان ديگر خود رفته و حلاليت طلبيده و وداع نموده است، شايد به او الهام شده بود كه شهيد مي‌شود.» او عاشق اسلام و امام بود بطوريكه بسيار بدش مي‌آمد شخصي نام مبارك ايشان را بدون لفظ امام بكار برد. نسبت به استفاده از اموال بيت المال بسيار حساس بود و ماه ها بدون اينكه هيچگونه چشمداشتي داشته باشد در سپاه و ساير نهادها فعاليت مي‌كرد. هرگاه قولي مي‌داد عمل مي‌كرد و هرگز حتي به شوخي دروغ نمي‌گفت ايشان به نماز اول وقت كه به جماعت خوانده شود اهميت زياد مي‌داد. براي نماز جمعه ارزش ويژه قائل بود و نماز صبح را اول وقت مي‌خواند و بعد از خواندن نماز، ادعيه و اذكار بسيار از جمله دعاي عهد را مي‌خواند و در عمل به احكام رساله بسيار سختگير بود.

دیدگاه شما

امام و شهدا

رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و هشدار ایشان درباره «بی‌تاب کردن» ناگزیر ملل مسلمان و نیروهای مقاومت از وضع موجود مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور درباره جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات خارجی قرار گرفت که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروزشان قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

تا آسمان عشق

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

ادب عاشقی

سراپا وسعت دریا گرفتند

همان مردان که در دل جا گرفتند

تمام خاطرات سبزشان ماند

به بام آسمان مأوا گرفتند

به دوش ما چه ماند اى دل، که وقتی

خدا را شاهدى تنها گرفتند

چه شد اى دل، که در این راه رفته‏

جواز وصل را بى ما گرفتند

مگر مردان غریبى میپسندند

غریبانه ره دریا گرفتند!

 

دبیرخانه شهدای دانشجو
تعداد شهدا
۳۰۵۸ شهید
آخرین مطالب
نظرات
بایگانی نظرات

Printed from: http://shahidedanesh.ir/26385/

Scan to visit this page: