شهید ناصر دادرس
شهید ناصر دادرس


۲آبان ماه ۱۳۶۰
ناصر دادرس
نام پدر : محمدعلي
دانشگاه : علم و صنعت اصلي
مقطع تحصيلي : كارشناسي
رشته تحصيلي : صنايع – ماشين افزار
مكان تولد : يزد (يزد)
تاريخ تولد : 1339/05/30
تاريخ شهادت : 1360/08/02
مكان شهادت : آبادان
زندگی نامه

در 30 مرداد ماه 1339 ناصر دادرس چشم به جهان گشود. در پنج سالگی جهت آموزش قرآن و آشنایی با کلام خدا به مکتب فرستاده شد و در زمان کوتاهی قرائت قرآن را به طور کامل فرا گرفت. ناصر تحصیلات ابتدایی را در دبستان و مدرسه راهنمایی ادب به پایان آورد و دوران متوسطه را با تحصیل در هنرستان صنعتی یزد در رشته مکانیک به اتمام رسانید. در این دوران ناصر نیمی از روز را به تحصیل و نیم دیگر را به کار کردن می گذارند. ناصر در همان دوران تحصیل در هنرستان علاوه بر تحصیل و کار فعالیت هایی بر علیه دستگاه خودکامه ستمشاهی انجام می داد. اغلب نوارها و اعلامیه های امام را تکثیر و توزیع می کرد. محرم سال 56 یادآور دکلمه ها و سخنرانی های پرشور ناصر در مجالس و مجامع بود. سعی او در آن زمان این بود که مردم را هر چه بیشتر آگاه نماید. در همان ایام ناصر به همراهی چند تن از دوستانش موفق به خرید یک دستگاه تکثیر گردید و هر روز آن را جایی قرار می داد و اعلامیه های امام را پخش می کرد. در حادثه زلزله طبس و کرمان و سیل ایرانشهر به یاری هموطنان خود شتافت . درسال 57 به دانشگاه راه یافت و در همان اوج انقلاب در دفتر تحکیم وحدت و انجمن اسلامی دانشگاه همگام با دانشجویان پیرو خط امام به پرداخت. او یکی از عواملی بود که حماسه عظیم دهم فروردین یزد را به وجود آورد. ناصر با پخش اعلامیه های امام مناطق جنوبی کشور را تحت پوشش درآورده بود و گاهی برای تقدیم گزارش ها به ایرانشهر که تبعیدگاه آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بود، می رفت. وی علاوه بر این ها فعالیت های نظامی هم داشت و در زمان شاه با کمک چند از دوستانش مراکز حساسی را منفجر کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه علم وصنعت به فعالیت های اسلامی و سیاسی ادامه داد و در واحد کتاب فعالیت های گسترده ای شروع نمود. پس از تشکیل حزب جمهوری اسلامی به عنوان اولین سرپرست و خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی یزد استان یزد برگزیده شد. درسال 1359 در جریان انقلاب فرهنگی به عضویت کمیته مرکزی انقلاب اسلامی درآمد و به تدریس تاریخ صد ساله اخیر پرداخت و با خلوص نیت و ارادت به ساحت مقدس امام امت مسولیت های گوناگونی را عهده دار شد و در دستگری خائنین، کودتاگران و سرمایه داران وابسته در تهران و یزد تلاش نمود. در تابستان همان سال به سمت مسول کارگزینی کمیته مرکزی انقلاب اسلامی انتخاب و موفق شد با تلاش شبانه روزی واحد مذکور را شکل داده عناصر غیر صالح را مورد تصفیه قرار دهد. او به راستی شیر روز و زاهد شب بود. به طوری که نمازهای ناصر زبانزد دوستانش بود. وی وجود خود را برای خدمت به سلام وقف کرده بود و دیگران را هم به این خدمت مخلصانه ترغیب و تشویق می کرد. شهادت در راه خدا را آرزو می کرد و همیشه می گفت اگرشهادت نصیب من شود امیدوارم فقط برای خدا باشد. جنگ تحمیلی عراق هم آزمایش دیگری برای سنجش ایمان او از طرف خدا بود. ناصر به همراه گروهی از پاسدران کمیته مستقر در ایستگاه 7 آبادان را بر عهده گرفت. وی پس از 5 ماه مبارزه به دستور کمیته مرکز در مرداد سال 60 به تهران بازگشت و به عنوان مسئول کار گزینی کمیته به کار خود ادامه داد. در طول جنگ بارها جهت هماهنگی بین کمیته تهران و پاسداران مستقر آبادان به جبهه رفت.

سرانجام در روز 28 مهر سال 60 برای آخرین بار راهی سفر شهادت به مقصد آبادان شد. پس از روز مبارزه غروب و روز جمعه دوم آبان ماه سال 60 در رسید. در صحنه مرگبار جنگ، خون بمانند جویباری به راه افتاده بود و در لوله های تمام اسلحه ها آتش مهیب تنوره می کشید. ناصر برای کشتن و کشته شدن بی قراری می کرد. چهره خصم را می دید فریاد می کشید و بی درنگ آتشی از لوله اسلحه اش بر افروخته می شد و با چهره ای و یا برتافته از شادی با لحنی گرفه از لذت و لبخندی سیراب از ستایش معبود کلام یا مهدی ادرکنی از لبانش قطع نمی گشت. سپاه خصم در برابرش به مانند شاخه های گندم های رسیده به روی هم می خوابید و در سیمای به خون نشسته ناصر گوئی تمام شگفتی های تاریخ جمع شده بود آنگاه پر کشید خمپاره دشمن صدامی و مزدور دست راست او را قطع نمود و خاطره سردار در کربلای ایران عاشقانه به سوی معبود پرکشید و پس از چند روز پیکر خونبارش بر دست های پرتوان حزب الله در یزد به سوی خلد برین به حرکت درآمد و در آنجا به خاک سپرده شد تا سند دلکش ترین به گل نشست ها باشد.


دیدگاه شما

امام و شهدا

رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و هشدار ایشان درباره «بی‌تاب کردن» ناگزیر ملل مسلمان و نیروهای مقاومت از وضع موجود مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور درباره جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات خارجی قرار گرفت که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروزشان قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

تا آسمان عشق

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

ادب عاشقی

سراپا وسعت دریا گرفتند

همان مردان که در دل جا گرفتند

تمام خاطرات سبزشان ماند

به بام آسمان مأوا گرفتند

به دوش ما چه ماند اى دل، که وقتی

خدا را شاهدى تنها گرفتند

چه شد اى دل، که در این راه رفته‏

جواز وصل را بى ما گرفتند

مگر مردان غریبى میپسندند

غریبانه ره دریا گرفتند!

 

دبیرخانه شهدای دانشجو
تعداد شهدا
۳۰۵۸ شهید
آخرین مطالب
نظرات
بایگانی نظرات

Printed from: http://shahidedanesh.ir/26348/

Scan to visit this page: