شهید محمودرضا فرخي
شهید محمودرضا فرخي


۴ آبان ماه ۱۳۵۹
محمودرضا فرخي
دانشگاه : قبولي در دانشگاه
مكان تولد : خرمشهر (خوزستان)
تاريخ تولد : 1336
تاريخ شهادت : 1359/08/04

مكان شهادت : خرمشهر

پاسدار شهید محمودرضا فرخی در سال ۱۳۳۶ در خرمشهر و از بطن خانواده ای مذهبی و پایبند به دین مبین اسلام به دنیا آمد. جو خانوادگی سبب شد که محمود عشق و علاقه ی فراوانی به نماز و شرکت در مراسم مذهبی و عزاداری پیدا کند.

شش ساله بود که قرائت قرآن را آغاز کرد و شوق فراوانی نسبت به آن از خود بروز داد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را با موفقیت پشت سر گذاشت. در حین تحصیل به ضداسلامی بودن رژیم پی برد و به مبارزه با آن برخواست.

با شروع انقلاب فعالیت های محمود از شدت و گستردگی بیش تری برخوردار گردید و در تمام تظاهرات و راهپیمایی های ضد رژیم ستم شاهی شرکت جسته و تنفر خود را نشان داده و نیمه های شب در بحبوحه حکومت نظامی در خیابان های شهر به راه می افتاد و به پخش پیام های حضرت امام به همراه برادرش قاسم که او نیز در اوایل جنگ تحمیلی به شهادت رسید، پرداخت.

با وجودی که در کنکور شرکت کرد و قبول هم گردید اما پس از گذشت ۶ ماه دانشگاه را رها کرد که دلیلش را خود چنین بیان می کرد: باید در شهر ماند و انقلاب را به ثمر نشاند!

ساواک که از فعالیت های او و برادرش آگاه شده بود شب هنگام به خانه ی آن ها هجوم آورده و شهید قاسم و پدر خانواده را دستگیر و به زندان می افکند. شهید محمود در پی این حادثه به مادرش می گفت: نبایستی ناراحت شوی، آدم برای دینش هر کاری بکند کم کرده است!

در طی درگیری با مأموران حکومت نظامی بارها تا مرز شهادت پیش رفت و یک بار به علت این که مأمور رژیم عکس امام را در مغازه ی آن ها پاره کرده بود به شدت از ناحیه چشم مضروب می گردد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک لحظه از فعالیت باز نمی ماند. گاهی در سپاه و زمانی در بنیاد مستضعفین و مدتی را نیز در جهادسازندگی با خلوص نیت به کار بی وقفه ادامه داد.

شهید محمود در برابر جریانات ضدانقلاب و گروهک ها بسیار حساس و سازش ناپذیر بود و سعی می کرد با بحث، افراد فریب خورده را به صراط مستقیم انقلاب اسلامی بازگرداند. به امام عشق و علاقه فراوانی داشت و سعی می نمود مو به مو سخنان امام را به مرحله ی عمل در آورد.

در جریان توطئه ی عوامل مزدوران عراق تحت عنوان حمایت از حزب عرب، او سلاح به دست گرفته و با شدت به سرکوب آنان پرداخت. هنگامی که سیل خوزستان جان هزاران انسان را مورد تهدید قرار می داد او لحظه ای برای نجات جان روستاییان مستضعف عرب آرام نداشت.

از خصوصیات مهم او ایمان و اعتقاد شدیدش به خداوند و انجام تکالیف شرعی بود به طوری که در بین برادران به شیخ محمود معروف شده بود. نسبت به دستگیری از مستضعفین لحظه ای درنگ نمی کرد و حتی اسباب و اثاثیه خانواده را به آنان می بخشید. قبل از شهادت محمود، پیرزن سالخوره ای تعریف می کرد که: محمود را مثل فرزندم دوست دارم، همه کارهایم را انجام می دهد و حتی شستن لباس و تهیه ی غذا را او برایم انجام می دهد.

او بارها آرزوی شهادت می کرد و همیشه به اعضای خانواده می گفت: همه ی بچه ها شهید شده اند و من مانده ام و مثل این که لیاقت شهادت را ندارم!

در جواب مادرش که اصرار می کرد ازدواج کند می گفت: من با شهادت عروسی می کنم!

با شروع جنگ تحمیلی محمود مشتاقانه به برادران سپاه پیوست و پس از فداکاری ها و ایثارگری های فراوان در نبرد با دشمن بعثی سرانجام در زیر پل خرمشهر در تاریخ 1359/8/4 در اثر اصابت ترکش خمپاره به آرزوی همیشگی اش یعنی شهادت و لقاء الله دست یافت


دیدگاه شما

امام و شهدا

رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و هشدار ایشان درباره «بی‌تاب کردن» ناگزیر ملل مسلمان و نیروهای مقاومت از وضع موجود مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور درباره جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات خارجی قرار گرفت که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروزشان قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

تا آسمان عشق

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

ادب عاشقی

سراپا وسعت دریا گرفتند

همان مردان که در دل جا گرفتند

تمام خاطرات سبزشان ماند

به بام آسمان مأوا گرفتند

به دوش ما چه ماند اى دل، که وقتی

خدا را شاهدى تنها گرفتند

چه شد اى دل، که در این راه رفته‏

جواز وصل را بى ما گرفتند

مگر مردان غریبى میپسندند

غریبانه ره دریا گرفتند!

 

دبیرخانه شهدای دانشجو
تعداد شهدا
۳۰۵۸ شهید
آخرین مطالب
نظرات
بایگانی نظرات

Printed from: http://shahidedanesh.ir/26307/

Scan to visit this page: