شهید سيد حبيب بيدارغني پور
شهید سيد حبيب بيدارغني پور


۱۰ اسفند ۱۳۶۵
سيد حبيب بيدارغني پور
نام پدر : مجيد
دانشگاه : شهيد بهشتي اصلي
مقطع تحصيلي : كارشناسي
رشته تحصيلي : زبان و ادبيات فارسي
مكان تولد : تهران (تهران بزرگ)
تاريخ تولد : 1343/05/21
تاريخ شهادت : 1365/12/10
مكان شهادت : شلمچه

عمليات : كربلاي5

شهید حبیب غنی پور در بیست و یکم مرداد سال ۱۳۴۳ به دنیا آمد. او تا سال ۱۳۵۷ مثل بقیه کودکان محروم جنوب شهر زندگی کرد؛ اما در خانواده ای که پدر، کاسب معتمد محل بود و مادر، معلم قرآن جلسات مذهبی بانوان. حبیب با نان حلال و اشک عشق به اهل بیت محمدی (ص) زیر سایه بلند مسجد رو به روی خانه شان بزرگ شد.

چهارده ساله بود که بهمن ۱۳۵۷ را درک کرد؛ امام خویش را شناخت و با وی بیعتی عاشقانه بست. در همان سنین از اعضای فعال کتابخانه مسجد جوادالائمه علیه السلام بود. بنیان گذاران کتابخانه، جوانان پاک و مؤمن و مبارزی بودند که تعداد کثیری از آنان هنر را وسیله مبارزه با طاغوت درون و بیرون ساخته بودند. حبیب با قامت کوچکش به دهان تک تک این هنرمندان مسلمان چشم دوخته بود و از آن ها درس هنر و زندگی می آموخت. اولین جلسه قصه نویسی مسجد جوادالائمه علیه السلام در سال ۱۳۵۸ مملو از نوجوانان محل بود و حبیب با جسارت در صف اول نشسته بود و به قصه ای که یکی از آن جوانان می خواند گوش سپرده بود کتاب «سوره بچه های مسجد» اولین محصول ادبی و هنری آن جمع بود که قصه «انشا» از حبیب غنی پور در آن چاپ شده بود. این کتاب که به نام انتشارات مسجد جوادالائمه علیه السلام در سطح کشور منتشر شد، در واقع نقطه شروع ادبیات دینی نوجوانان در کل تاریخ ادبیات نوجوانان اسلامی کشور ما بود.

حبیب به تدریج به سمت نویسندگی حرفه ای قدم برمی داشت؛ اما بوی باروت جنگ که از سال ۱۳۵۹ تمام فضای کشور را در برگرفته بود عشق را به مصاف می خواند و حبیب عاشق به جنگ سیاهی رفت. در سال ۱۳۶۱، در عملیات مسلم بن عقیل از ناحیه پا مجروح شد. در سال ۱۳۶۲، دوره دبیرستان را تمام کرد و برای معلمی به مدرسه راهنمایی شهید چمران در حوالی میدان راه آهن رفت. اما همچنان نویسندگی دل مشغولی عمده غنی پور بود.

هم زمان با تدریس ادبیات و دینی در آن مدرسه، در مجله رشد جوان و نیز مجله کیهان بچه ها شروع به نوشتن کرد. در سال ۱۳۶۴ در رشته ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی قبول شد و در ضمن معلمی، نویسندگی و اداره کتابخانه ای با ۷۰۰۰ عضو، به تحصیل دانش پرداخت و در همان سال در عملیات والفجر ۸ (فتح فاو) شرکت کرد. او بیش تر داستان هایش را در همین سال ها نوشته است. مجموعه داستان «گل خاکی» برای جوانان و «عمو سبدی» برای نوجوانان، پس از شهادتش منتشر شدند، ولی تعداد زیادی تحقیق و داستان همچنان ناتمام و منتشر نشده از او باقی مانده است. همچون: داستان زال و رودابه، نگاهی به زندگی جلال آل احمد، تحقیقی درباره شهر تبریز، حدود ده داستان کوتاه، طرح چند رمان، یک رمان نیمه تمام جنگی، طرح و داستان مصور (کمیک استریپ) از حکایت قدیمی، بازنویسی چند داستان از کلیله و دمنه، چند داستان برای کودکان و تعداد زیادی گزارش از مناطق جنگی. علاوه بر این ها تعداد زیادی مطلب در مجله کیهان بچه ها از او به چاپ رسیده است. سید حبیب غنی پور در سال ۱۳۶۵ در دو عملیات کربلای ۱ و ۵ شرکت کرد در عملیات اخیر، عشق در او به اوج خود رسیده: آن چنان که دیگر آرام و قراری نمانده بود. عاقبت در شب دهم اسفند ماه سال ۱۳۶۵، در ادامه عملیات کربلای ۵ و در واقع مراحل پایانی آن، با چهرهای متین و تنی خون آلود بر خاک شلمچه افتاد و خدای خویش را ملاقات کرد.



دیدگاه شما

امام و شهدا

رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و هشدار ایشان درباره «بی‌تاب کردن» ناگزیر ملل مسلمان و نیروهای مقاومت از وضع موجود مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور درباره جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات خارجی قرار گرفت که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروزشان قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

تا آسمان عشق

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

ادب عاشقی

سراپا وسعت دریا گرفتند

همان مردان که در دل جا گرفتند

تمام خاطرات سبزشان ماند

به بام آسمان مأوا گرفتند

به دوش ما چه ماند اى دل، که وقتی

خدا را شاهدى تنها گرفتند

چه شد اى دل، که در این راه رفته‏

جواز وصل را بى ما گرفتند

مگر مردان غریبى میپسندند

غریبانه ره دریا گرفتند!

 

دبیرخانه شهدای دانشجو
تعداد شهدا
۳۰۵۸ شهید
آخرین مطالب
نظرات
بایگانی نظرات

Printed from: http://shahidedanesh.ir/25727/

Scan to visit this page: