شهید محمد حسن قدوسی
شهید محمد حسن قدوسی


۱۶دی ۱۳۵۹

شهيد محمد حسن قدوسى در سال 1336 در قم متولد شد. پدر وى شهيد آيت الله قدوسى از مدرسين و استادان حوزه علميه قم بود. حسن داراى نبوغ و استعداد فراوانى بود. وى دروس ابتدايى و متوسطه را در قم گذراند. از اواسط دوره متوسطه با زمينه خانوادگى كه داشت و تحولات فكرى كه در وى به وجود آمد، در جريان مبارزات انقلابی قرار گرفت. او با اينكه داراى استعداد بسيارى براى درس خواندن بود، بيشتر وقت خود را صرف شركت در مبارزات، پخش اعلاميه و مطالعات اسلامى مى‏كرد و با اينكه خانواده وى از لحاظ مادى نيازى نداشتند، ولى مدتى به كارگرى و كار ساختمانى پرداخت و با همه اين ها فعاليت هاى سياسى خود را نيز ادامه مى‏داد.

بعد از اتمام تحصيل به مشهد عزيمت نمود. پس از قبولی در دانشگاه وى شروع به همكارى با گروه هاى مسلمان و مبارز دانشگاه نمود و هر چه بيشتر در متن مبارزه قرار ‏گرفت. درهمين حال مطالعات اسلامى خود را با علاقه‏اى بسيار دنبال مى‏نمود. او علاقه‏اى بسيار به جامعه‏شناسى اسلامى داشت و مطالعات و تفكرات بسيارى در اين زمينه نمود. وى در جريان مبارزات يك بار نیز بازداشت شد. در 17 شهريور در مشهد در يك درگيرى مسلحانه به شدت مجروح گرديد و براى اينكه به دست ساواك نيفتد از يك بيمارستان به بيمارستان ديگر نقل مکان می کرد. بعد از بهبود نسبى با اينكه يك دستش از كار افتاده بود و نياز به معالجه و استراحت بيشتر داشت، از معالجه خوددارى كرد و همچنان در مبارزات با رژيم شاه، شركت مى‏كرد.

بعد از پيروزى انقلاب، ابتدا در كميته‏هاى تهران به كار پرداخت و سپس به مشهد بازگشت و در دانشگاه و بيرون از آن مشغول فعاليت شد. وى با عده‏اى از دوستانش انجمن اسلامى دانشگاه مشهد را بنيان گذاشت و در آن به فعاليت هاى اسلامی ـ انقلابی مى‏پرداخت. بعد از تشكيل جهاد سازندگى، شهيد قدوسى وارد آن نهاد شد و مسئوليت گروه فرهنگى آن را به عهده گرفت. در گروه فرهنگى علاوه بر فعاليت‏هاى مختلف فرهنگى به تشكيل شوراهاى روستايى و آگاهى دادن به روستائيان و رها كردن آنها از ظلم چندين ساله اربابان و مالكين پرداخت و در اين كار موفقيت بسيارى كسب نمود و روستائيان بسيارى را به صف انقلاب وارد ساخت.

بعد از مدتى شهيد قدوسى به تهران آمد و در شاخه ايدئولوژيك دفتر تحكيم وحدت به فعاليت پرداخت. مهمترين كار وى در اين مدت، تشكيل اردوهاى سياسى ايدئولوژيك با همكارى عده‏اى از دوستانش بود. در اين اردوها از مدرسين حوزه و متفكران اسلامى براى تدريس و تحقيق دعوت به عمل آمد.

شهيد قدوسى براى پرمحتوى‏تر شدن اين اردوها تلاش بسيارى كرد و خواهران و برادران بسيارى در اين اردوها به فراگيرى دروس اسلامى پرداختند. بعد از اتمام اردوها با اينكه كارهاى بسيارى به وى پيشنهاد شد و جاهاى مختلفى به فكر و عمل او نياز داشت ولى او ترجيح داد كه براى جهاد با كفار بعثى به جبهه‏هاى جنگ برود و در ستيز با آنها درس ايمان بياموزد و نماز عشق را در سنگر جهاد بپا سازد و در جواب كسانى كه او را از اين كار منع مى‏كردند گفت: كار واقعى در جبهه‏هاى نبرد است نه اينجا.

وى به جبهه سوسنگرد رفت و به سپاه هويزه كه فرمانده آن شهيد حسين علم الهدى از دوستان و همرزمان قديمى اش بود وارد شد و با حضور در صحنه‏هاى نبرد، ايمان خود را به آزمايش گذاشت. با اينكه از لحاظ جسمى بسيار ضعيف و معلول بود، ولى در عمليات شركت مى‏كرد و شب ها با نفوذ به صف دشمن به مين گذارى مواضع آن ها مى‏پرداخت. يك بار كه وى براى ديدار با امام به همراه دوستانش به تهران آمده بود به پدرش شهيد آيت الله قدوسى گفته بود كه: «من در جبهه‏ها احساس كردم زمانى كه دشمن حمله مى‏كند و ما در محاصره خمپاره‏هاى دشمن قرار مى‏گيريم و آن قدر خمپاره به طرف ما شليك مى‏شود كه گويى از آسمان خمپاره مى‏بارد، آن وقت است كه معلوم مى‏شود چه كسى خداپرست است و موحد واقعى كيست». بعد از آن دوباره به جبهه بر مى‏گردد و در روز 28 صفر بعد از پيروزى ارتش اسلام، وى و يارانش شروع به پيشروى مى‏كنند. بعد از ساعت ها پيشروى و پياده روى در محاصره قواى ارتش بعث عراق قرار مى‏گيرند و در يك مقاومت دليرانه حماسه خون و ايمان را به نمايش مى‏گذارند و تا آخرين نفر به شهادت مى رسند.

 


دیدگاه شما

امام و شهدا

رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و هشدار ایشان درباره «بی‌تاب کردن» ناگزیر ملل مسلمان و نیروهای مقاومت از وضع موجود مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور درباره جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات خارجی قرار گرفت که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروزشان قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

تا آسمان عشق

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

ادب عاشقی

سراپا وسعت دریا گرفتند

همان مردان که در دل جا گرفتند

تمام خاطرات سبزشان ماند

به بام آسمان مأوا گرفتند

به دوش ما چه ماند اى دل، که وقتی

خدا را شاهدى تنها گرفتند

چه شد اى دل، که در این راه رفته‏

جواز وصل را بى ما گرفتند

مگر مردان غریبى میپسندند

غریبانه ره دریا گرفتند!

 

دبیرخانه شهدای دانشجو
تعداد شهدا
۳۰۵۸ شهید
آخرین مطالب
نظرات
بایگانی نظرات

Printed from: http://shahidedanesh.ir/25489/

Scan to visit this page: