روایت جهادگران علم و عمل
روایت جهادگران علم و عمل


گزارشی از فعالیت پایگاه جامع شهدای دانشجو

نگاهی به طیف‌های مختلف حاضر در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل گویای این است که همه‌ی اقشار حضوری سرافرازانه در این عرصه داشته‌اند، دانشجویان نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند بلکه حتی پایه‌گذار هسته‌های اصلی سپاه پاسداران و بعدها اداره‌کنندگان جنگ از میان این قشر بودند که پیوند عملی میان علم و عمل برقرار کردند، پایگاه جامع شهدای دانشجو به نشانی www.shahidedanesh.ir سایتی اطلاعات محوراست که با همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و با هدف معرفی دانشجویان شهید راه‌اندازی شده‌ است. این سایت از بهمن ماه ۱۳۹۰ شروع به جمع‌آوری و بارگذاری اطلاعات کرده و در فاز اول، اطلاعات مربوط به ۱۶۰۰ شهید در این پایگاه قرار داده شده است.

اهداف طرح
مطلع سایت با این شعر کوتاه شروع می‌شود:
دوست دارم شبیه تو شوم شبیه کلمه‌ای که خدا دوست دارد؛ شهید

زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره‌ی شهدای دانشجو، شناسایی و معرفی شهدای دانشجو و شهدای جهاددانشگاهی با هدف الگوسازی و شناساندن اندیشه و راه آنان به دانشجویان، وجود پایگاهی جامع از شهدای دانشجو در فضای مجازی امکان دسترسی آسان به اطلاعات شهدای دانشجوی سراسر کشور، بیان مدارج علمی شهدای دانشجو ترویج روحیه‌ی ایثار و شهادت میان دانشجویان استفاده از تصاویر آنان، بخشی از اهدافی است که روی سایت شهدای دانشجو درج شده است.

عباس حسین نژاد، معاون فعالیت‌های اجتماعی سازمان دانشجویان ایران درباره‌ی آغاز فعالیت این پایگاه می‌گوید: سایت شهدای دانشجو با رویکرد تأکید بر سیره‌ی اخلاقی و علمی شهدای بزرگوار دانشجو و جهاددانشگاهی راه‌اندازی شده و اطلاعات شهدا را شامل زندگی‌نامه، محل و نحوه‌ی شهادت، وصیت‌نامه، خاطرات، دست‌نوشته و تصاویر در‌برگرفته است.

 وی با اشاره به این‌که در ابتدای کار یک کتاب به‌نام «ماه چهارده» از 14 نفر از دانشجویان شهید پیرو خط امام(ره) منتشر کردیم که در حال حاضر برای استفاده‌ی کاربران روی سایت قرار دارد، اظهار کرد: در فاز دوم قرار است کتاب مابقی شهدای دانشجوی پیرو خط امام(ره) را منتشر کنیم.

حسین‌نژاد درباره‌ی منبع جمع‌آوری اطلاعات شهدای دانشجو می‌گوید: ابتدا جست‌وجوی جامعی در اینترنت انجام دادیم و در مرحله‌ی بعدی با نامه‌نگاری به همه‌ی دانشگاه‌های کشور، توانستیم اطلاعات خوبی را جمع‌آوری کنیم در کنار این کارها فراخوانی در سایت قرار دادیم که خوشبختانه خیلی از خانواده‌های شهدا به شیوه‌های مختلف تماس می‌گیرند و برخی اطلاعات را در اختیار ما قرار می‌دهند و برخی هم اطلاعات موجود را تصحیح می‌کنند. وی ادامه داد: به‌عنوان سازمان دانشجویان تلاش کردیم قدمی کوچک در این عرصه برداریم، با توجه به این‌که فضای مجازی فضای عام است، می‌توان از ظرفیت این فضا برای شناساندن شهدای دانشجو    استفاده کرد.

 مراحل اجرایی
اجرای چنین طرح‌هایی که گستره‌ی آن سراسر میهن اسلامی‌مان است، نیازمند پشتکار و تلاش زیادی است، امری که تا حدود زیادی از سوی دست‌اندرکاران سایت شهدای دانشجو محقق شده است، براساس اطلاعات موجود در بخش «درباره‌ی ما» این سایت، مراحل اجرایی این طرح به این شکل بوده است: تشکیل کارگروه محتوا، در قالب هماهنگی نیروهایی جهت جمع‌آوری و جمع‌بندی اطلاعات در دبیرخانه‌ی شهدای دانشجو از جمله مهم‌ترین اقدامات اجرایی طرح است.

در بخش کارگروه محتوایی طرح، با توجه به تعاریف و خواسته‌های برنامه‌ریزی شده، طی فراخوان اولیه و هم‌چنین ارسال نامه‌هایی به مراکز دانشگاه‌های سراسر کشور، اطلاعات شهدای دانشگاه‌های مربوطه دریافت می‌شود پس از دریافت اطلاعات، تدوین مطالب و ویراستاری اطلاعات که شامل زندگی‌نامه، وصیت‌نامه، دست‌نوشته‌ها، خاطرات و عکس شهدا می‌باشد، جهت بارگذاری در وب‌سایت انجام می‌شود.

تصاویر شهدا که شامل عکس‌های تک نفری و دسته‌جمعی در مناطق عملیاتی است، در قالب آلبوم عکس شهید قرار می‌گیرد. از نکات برجسته‌ی این فعالیت فرهنگی مجازی ، استفاده از اطلاعات موجود در تمام دانشگاه‌‌های کشور است که طی ارتباط‌ها و نامه‌نگاری‌ها، همکاری بسیار خوب و ارزشمندی با سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی داشته‌اند و ضمن بارگذاری اطلاعات، جهت استفاده بهینه‌ی اطلاعات از سوی مخاطبان، مشخصات شهدای دانشجو به تفکیک رشته و دانشگاه در سایت قرار می‌گیرد.
 
صحت آمار
حسین‌نژاد درباره‌ی راه‌های سنجیدن درستی اطلاعات ارائه شده نیز اضافه کرد: وقتی به بنیاد شهید مراجعه کردیم بعد از دوندگی بسیار به ما اعلام شد که شما یک سازمان مردم نهاد تاسیس کنید تا ما اطلاعات را در اختیارتان قرار دهیم در حالی که ما خودمان یک سازمان هستیم!

خود بنیاد شهید، فرهنگ اعلام شهدای دانشجو را منتشر کرده، اما سوال این است که چطور بنیاد شهید در یک کتاب320 صفحه‌ای اطلاعات 1700 شهید را گنجانده است؟ این یعنی که اطلاعات کاملاً اختصاری است.
 
وی ادامه داد: بنیاد شهید کنار این فرهنگ اعلام، نرم‌افزار آن‌را هم تولید کرد و ما اقدام به مقایسه‌ی اطلاعات نرم‌افزار با اطلاعات سایت‌مان کردیم که غالبا اطلاعات دانشگاه‌ها کامل‌تر بود. ما در یک حرکت کاملا دانشجویی با تلاشی که کردیم توانستیم اطلاعات ۲۵۷۳ شهید را تا تیر ماه 1392 گردآوری کنیم، ناگفته نماند شهدای جهاد دانشگاهی را نیز در این سایت آورده‌ایم.
 
ادامه راه
حسین‌نژاد با اشاره به آغاز به کار فاز دوم این سایت در شهر قم و نزد آیت‌الله سعیدی، تولیت آستان حضرت معصومه (سلام الله علیها) گفت: در این فاز اطلاعات شهدا را به تفکیک دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی جدا کردیم و در فاز سوم هم روز تولد شهدا و عملیات‌ها را هم به دسته بندی‌ها اضافه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تفکیک استانی و شهری نیز جزو دسته‌بندی‌های فاز سوم این پروژه فرهنگی است و در حال نامه‌نگاری مجدد با بنیاد شهید استان‌ها هستیم تا اگر اطلاعات کامل‌تری دارند در اختیار ما قرار دهند.

وی با برشمردن بخش‌های گوناگون این سایت گفت: بخش شهدا در بیان امام(ره) و رهبری، بخش تا آسمان عشق؛ گزیده‌های وصیت‌نامه‌های شهدا و بخش ادب عاشقی شامل داستانک و شعر جزو بخش‌های مختلف سایت هستند.
او ادامه داد: بخش پیام‌های سایت نیز مملو از ابراز محبت دانشجویان، همسنگران و آشنایان شهدای دانشجو هستند که علاوه بر اظهار دلتنگی و خاطره و تأکید بر ادامه‌ی راه شهدا، شاهد این هستیم که اطلاعات این پایگاه را رصد کرده، اشکالات کوچک و بزرگ اطلاعات شهدا را گوش‌زد کرده و نواقص کار ما را اصلاح می‌کنند.

حسین‌نژاد، در پایان ضمن اشاره به تولید نرم‌افزار شهدای دانشجو تا پایان سال 92 توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، گفت: از همه‌ی کسانی که از شهدای دانشجو اطلاعات بیشتری دارند، اعم از مشخصات شناسنامه تا عکس و وصیت‌‌نامه، درخواست داریم به نشانی تهران، خیابان فخررازی، خیابان شهدای ژاندارمری شرقی، پلاک 72، ساختمان شماره 2 جهاد دانشگاهی، طبقه‌ی اول ارسال کنند یا از طریق تلفن: 66978000 و نمابر: 66977999 با ما در تماس باشند.

منبع : همشهری پایداری /شماره 113


دیدگاه شما

امام و شهدا

رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و هشدار ایشان درباره «بی‌تاب کردن» ناگزیر ملل مسلمان و نیروهای مقاومت از وضع موجود مورد توجه قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور درباره جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات خارجی قرار گرفت که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروزشان قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

تا آسمان عشق

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

ادب عاشقی

سراپا وسعت دریا گرفتند

همان مردان که در دل جا گرفتند

تمام خاطرات سبزشان ماند

به بام آسمان مأوا گرفتند

به دوش ما چه ماند اى دل، که وقتی

خدا را شاهدى تنها گرفتند

چه شد اى دل، که در این راه رفته‏

جواز وصل را بى ما گرفتند

مگر مردان غریبى میپسندند

غریبانه ره دریا گرفتند!

 

دبیرخانه شهدای دانشجو
تعداد شهدا
۳۰۵۸ شهید
آخرین مطالب
نظرات
بایگانی نظرات

Printed from: http://shahidedanesh.ir/16420/

Scan to visit this page: